fredag 27. januar 2012

Cupcakes med jordbær og ostekrem


Cupcakes har det vært lite av på bloggen min til nå gitt. Rett og slett fordi rosa og turkis smørkrem ikke er min greie. Og fordi kakebaking ikke akkurat er min paradegren. Men forrige helg måtte jeg til pers, vi hadde invitert til toårsdag. Etter å ha skumma gjennom en del kokebøker, fant jeg denne oppskriften i The Hummingbird bakery-boka som så veldig fristende ut. Strawberry cheesecake er en smaksvariant jeg har vansker med å takke nei til, cupcakes hadde jeg ikke testa før, men iskremvarianten er en favoritt.
Det er litt uvant med så mye glasur, jeg syntes jeg lessa på masse, men hadde ennå en del
til overs som nå ligger i fryseren og venter på neste gang jeg skal bake gulrotmuffins . Jeg brukte jordbær fra fryseren og lot de halvtine før jeg delte de i biter, det fungerte bra


STRAWBERRY CHEESECAKE CUPCAKES (12 stk)

120 g mel
140 g sukker
1,5 ts bakepulver
40 g mykt smør
1,2 dl melk
0,5 ts vaniljeekstrakt
1 egg
12 jordbær, delt i store biter


Glasur
300 g melis
50 g mykt smør
125 g kremost

10-12 Digestivkjeks
12 muffinsformer og gjerne et muffinsbrett i tillegg

Ha mel, sukker, bakepulver og smør i en bolle, kjør med håndmikser til alt er kornet og godt blandet sammen. Tilsett egg, melk og vaniljeekstrakt og pisk til alt er godt blandet. Fordel jordbærbitene i muffinsformene og fordel røra over. Stekes midt i ovnen i ca 20 minutter på 170 grader. Avkjøl.

Så lager du glasuren: ha melis og smør i en bolle, pisk med håndmikser til det er godt blandet. Tilsett kremosten og pisk videre. Start gjerne med lav hastighet , så slipper du å få melis over hele kjøkkenet sånn som jeg gjorde, hehe. Pisk til alt er godt blandet og glasuren begynner å bli luftig. Fordel glasuren på kakene, det skal et tjukt deilig lag på hver. Legg Digestivkjeksene i en pose, rull over de med kjevle til de er knuste. Strø kjekssmuler på toppen av glasuren og server.


1 kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...